Šta je vitamin B i zašto nam je neophodan?

klasVitamin B je klasa vitamina koji su rastvorljivi u vodi i igraju važnu ulogu u ćelijskom metabolizmu – temelju svih životnih aktivnosti. Na hemijskom nivou, metabolizam se sastoji iz dva osnovna procesa: katabolizam i anabolizam. Ukratko, anabolizam je sinteza složenih jedinjenja iz prostih uz potrošnju energije, a katabolizam je process razgradnje složenih jedinjenja na proste.

Vitamini grupe B dele ime, ali svaki vitamin ima distinktivna hemijska obeležja i često se mogu naći u istoj namirnici. Vitamini grupe B imaju posebno ime, pa tako razlikujemo B1, B2, B3, itd.

Svaki vitamin B je kofaktor (ili koenzim) za ključne metaboličke procese ili je preduslov za iste. Zato je važno da svakodnevno uzimamo vitamin B.

 

Spisak vitamina grupe B

 

Vitamin B1 ili tijamin je koenzim koji učestvuje u katabolizmu šećera i amino kiselina. Igra važnu ulogu u stvaranju energije iz ugljenih hidrata i učestvuje u formiranju DNK i RNK, kao i u nervnoj funkciji.

 

Vitamin B2 ili riboflavin učestvuje u katabolizmu i stvaranju energije iz masnih kiselina. Takođe, podstiče rad antioksidanta u organizmu.

 

Vitamin B3, nijacin ili nikotinska kiselina je neophodan za mnoge metaboličke procese, jer učestvuje u preko 200 hemijskih reakcija. Igra važnu ulogu u reakcijama prenosa energije u metabolizmu glukoze, masti i alkohola.

 

Vitamin B5 ili pantotenska kiselina podstiče sintezu masnih kiselina i stvaranje energije na ćelijskom nivou.

 

Vitamin B6, piridoksin ili piridoksal učestvuje u metabolizmu amino kiselina i glikogena (depo glukoze u organizmu) i neophodan je za normalnu nervnu funkciju, rad hormona i funkcije crvenih krvnih zrnaca.

 

Vitamin B7 ili biotin je neophodan za sintezu masnih kiselina i glukogeogenezu, odnosno stvaranje glukoze iz supstrata koji nisu ugljeni hidrati. Učestvuje u metabolizmu lipida, proteina i ugljenih hidrata. Neophodan nam je da bismo imali lepu kosu, kožu i nokte.

 

Vitamin B8 ili folna kiselina neophodan je za normalnu deobu i rast ćelija, naročito tokom trudnoće i u ranim godinama odrastanja, kao i u stvaranju crvenih krvnih zrnaca.

 

Vitamin B12 učestvuje u metabolizmu ugljenih hidrata, proteina i lipida.Važan je za proizvodnju krvnih ćelija u koštanoj srži i za zdravo funkcionisanje nervnog sistema.

 

Vitamin B je rastvorljiv u vodi i izbacujemo ga preko urina, tako da se ne zadržava u organizmu. Retki si sporedni efekti prekomernog unosa u organizam. Upravo zato treba da unosimo vitamin B svakodnevno, jer naš organizam ne pravi zalihe.

 

Izvori vitamina B

 

Vitamin B se nalazi u žitaricama, mesu, naročito u ćuretini, tuni, lososu, jetri (džigi). Dobar izvor vitamina B su i mahunarke, koštunjavo voće, krompir, spanać, karfiol, suncokretove semenke, jaja, avokado, kelj, prokelj, cvekla, sočivo, pirinač, brokoli, mleko, banana, čili paprika i pivski kvasac. Iako ga ima u pivu, njegova iskoristljivost opada sa povećanim unosom ovog napitka jer etanol zaustavlja apsorpciju vitamina B.

 

Naravno, Vaš je izbor da li ćete se opredeliti za suplemente, ali ako pogledamo oko sebe videćemo da banana može da zameni čips, da moramo da unosimo žitarice i da salata može da postane sastavni deo našeg obroka.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s